MÁJUSI BESZÁMOLÓ
Örömmel vettük, hogy bővült ebben a hónapban az ifjú farmerek száma. Aktivitásuk kiváló volt májusban is, hiszen kertészkedéseikről folyamatosan küldték a fotókat, és ez mellett az általunk küldött feladatokat is elvégezte a gyermekek nagy része.
A veteményezések és a feladatok megoldása után május első hétvégéjére egy kis játékkal kedveskedtünk. A Play Áruházból ingyenesen letölthető farmépítős játékokat pl. Hay Day vagy Big Farm, stb. ajánlottuk a gyerekeknek. Ösztönöztük őket a versenyzésre, hogy ki épít nagyobb farmot. Erről kértük a fotókat a csoportba, vagy a rövid leírásokat a farmjukról.
Pár nap múlva további feladatokat kaptak megoldásra. Egy puzzle-t kellett kirakni, ami egy foto kollázst ábrázolt a Népfőiskola Biokertészetében készült növényeiről, majd ki kellett találniuk, hogy milyen zöldségek bújtak meg a kollázsban.
A heti videónk segítségével Áporkára látogathattak el a Bio-Fungi Kft-hez, ahol a komposztgyártással és a gombatermeléssel ismerkedtek meg.
A második heti videónk a küngősi feldolgozó üzemet és termékeit mutatta be. A videóhoz tartozó kérdéseket ismét szorgalmasan megválaszolták az ifjú farmerek, pihenés képpen pedig izgalmas találós kérdéseken törhették a fejüket.
A tankertből fekete és sárga koktélparadicsom palánták maradtak ki amit aki szeretett volna, a megadott időpontban vehettek át a tanulók. Reméljük sok ízletes darabot tudnak megtermelni belőlük.
Nagyon sokan küldtek képeket a kapott magokból kikelt palántákról, büszkék vagyunk, hogy ilyen szépen gondoskodnak a növényeikről.
A harmadik héten két tankockás feladatot kellett megoldani a gyerekeknek, valamint egy gyárlátogatásos videót megnézni és válaszolni a videóhoz kapcsolódó kérdésekre.
Az első tankockában zöldségek neveit és képeit kellett párosítani, a másodikban gyümölcsöket kellett csoportosítani.(csonthéjas gyümölcsök, almafélék, bogyósok, csonthéjas magvak). Mindkét feladatot ügyesen oldották meg az ifjú farmerek.
A gyárlátogatás során a Kecskeméten található mustárkészítő üzemben tehettek virtuális sétát. A "Hogyan készül, megmutatjuk" sorozat ezen részében megnézhették, hogyan készül el a mustármagból a mustár. Kérdéseket kaptak( 1.Miből készül a mustár? 2.Hol található az üzem? 3. Meddig kell érlelni? 4. Mitől lesz barna színű?), amire jó válaszokat adtak.
A 4. héten a gyerekek továbbra is szorgalmasan dolgoznak. Ezt bizonyítják a beküldött képek, hozzá fűzött gondolatok:
„Az én szamócám.” (Major Richárd)
„ A tegnapi nap eredménye” (László Balázs)
Ezek a képek bizonyítják, hogy a gyerekek tényleg komolyan veszik ezt a vállalásukat is. Talán lesz köztük néhány, aki ha nem is „FARMER” lesz jó pár év múlva, de kis földje, kertje biztosan lesz, amit boldogan, hozzáértve fog művelni. Már most ezt teszik, csak „kicsiben”.
Az első két képet azért választottuk, mert pontosan a hét egyik témája, a szamóca látható rajta. A gyerekek rövid ismertetőt kaptak a szamócáról, melyhez hozzáfűzték, mi mindenre lehet felhasználni a szamócát.Németh Benett például ezt írta: ,, dzsem, lekvár, szörp, fagyi, sütemény, gyümölcssaláta, zselé , joghurt, leves.”
Kaptak „tankockás” feladatot is, természetesen annak is a szamóca volt a témája. Ezt is ügyesen megoldották. Megoldásuk bizonyítékát el is küldték a Facebook-os csoportunkba.
A 3. kép a hét időjárását tükrözi. Bizony, volt szél, eső is bőven! Balázs pedig meg is mérte, pontosan mennyi csapadék hullott!
A hét másik témája a bodza volt.
Videó segítségével egy bodzaültetvényre látogattunk. Hallhattuk, hogy a 6 hektáros területen mennyi termés várható, s azt is megtudhattuk, hogy a bodzával nem csak szörp, fagylalt, gumicukor, ivólé, üdítő, lekvár formájában találkozhatunk feldolgozás után, hanem a gyógyszeripar is felhasználja.
Mivel még található volt ezen a héten bőven olyan bodza, melyen nem indult meg a bogyósodás, a gyerekek kaptak egy videót a bodzaszörp készítéséről is. Hátha ők is kedvet kapnak erre a tevékenységre is!
Ezt hallhattuk, láthattuk a videóban. (Ha idén már nem is lesz rá lehetőség, talán a következő tavasszal hátha jól jön másnak is a recept!) :
A bodzaszörp elkészítése, recept: - A bodza virág száráról egy nagy fogú, nem túl sűrű fogazású fésűvel lefésüljük a virágzatot. A virágokat ollóval érdemes lenyesni a fáról és lehetőleg minél kevesebb virágport szórjunk ki belőlük. A virágokat egy kosárkában, virágokkal felfelé gyűjtsük össze. Ez a főzet kb. 100 db virágból készült, kb 10 liter. - Majd egy nagy fazékban 4-5 kg cukorral felfőzzük, 10 liter vízben. Kb. 10 percig főzzük. - Az elkészült főzetet minimum egy éjszakát, de akár néhány napot is állni hagyhatjuk. Majd bele tehetjük a citromokat. Kb. 12-14 db citromot karikázunk majd bele. A citromokat felszeletelés előtt 30 percet sós vízben áztatjuk, hogy az esetleges gombaölő permetanyagokat semlegesítsük, kiáztassuk a héjból. 100 ml 100%-os citromlé is belekerül még, majd beleteszünk egy egész kis doboz citrompótlót vagy teaízesítőt, illetve citromsavat. :-) - Később hígíthatjuk is. - Le kell szűrnünk a virágokat és a sűrűjét. Ez sem vész kárba, mert ebből bodza lekvárt tudunk készíteni. :-) - Mi tartósítószer nélkül, lefagyasztva tároljuk, amit nem fogyasztunk el napokon belül. Természetesen cukor helyett édesítőszerrel is készíthetitek, hogy light legyen. J
ÁPRILISI BESZÁMOLÓ
Április elején Az Ifjú Farmerek oktatása is elkezdődött digitálisan. A gyerekekkel Facebook csoporton keresztül vettük fel a kapcsolatot, majd felmértük a lehetőségeinket növénytermesztésre és állattenyésztésre vonatkozóan. Nagy örömmel tapasztaltuk, hogy a csoportba elkezdték beküldeni a képeket, videókat saját kis kertészetekről, házi kedvencekről. Voltak akik a kert szépítésében vettek részt, voltak akik a veteményezésnél segítkeztek, de sokan az állattartás szépségeit is megmutatták nekünk.
Mi, pedagógusok igyekeztünk videók és hozzá kapcsolódó feladatok segítségével ötleteket adni a tavaszi munkákhoz. Elterveztük, hogy minden héten küldünk a gyermekeknek olyan videót is, amellyel online eljuthatnak az ország különböző pontjaira és bepillantást nyerhetnek különféle gyárakban történő munkafolyamatokba is. Az első ilyen videónk: Hogyan készül a tojásból a tészta?
Április 20-tól két feladatot kaptak a gyerekek. Megnéztek egy videót, ami egy hulladékfeldolgozót mutatott be, majd ehhez kapcsolódóan kérdésekre kellett válaszolniuk. Nagy örömünkre sokan visszaküldték a kérdésekre adott válaszokat. A másik feladatban kollázson szereplő növényeket kellett megnevezniük. Mindkét feladatot jól oldották meg, helyesen válaszoltak a kérdésekre és ügyesen felismerték a növényeket is.
Ezen a héten paprika, paradicsom, cékla és vöröshagyma magokat is kaptak, amelyeket házhoz vittünk. Leírtuk nekik, hogyan kell elültetni a magokat, illetve hogyan kell a paprika és paradicsom magokat csíráztatni és később kiültetni.
Folyamatosan küldték a fotókat, amelyeken virágot ültetnek, veteményeznek, kerti munkát végeznek. Mindenki szorgoskodik a kis kertjében.
Még az előző héten kiadott tankocka feladatok megoldásait is elküldték. A feladatok a szelektív hulladékgyűjtéssel, környezetvédelemmel és a komposztálással méltón kapcsolódtak április 22-hez, a Föld Napjához.
Április 27-től is folyamatosan töltögették fel amunkájukról készült képeiket, hogy mindannyian lássuk, milyen ügyesek, szorgosak. Most pedig várják, várjuk, hogy a magokból új élet fejlődjön, hogy kibújjanak szorgosan előkészített „ágyukból”. Addig is locsolgatják,s türelmetlenül várják, hogy kiegyeljék, kigazolják majd. Míg a kerti munkát folytathatják, addig sem ülnek karba tett kézzel. Megnézik a kapott videókat, megoldják a kapott feladatokat. A 3. héten egy Savanyító üzembe látogattunk el virtuálisan a közeli kisvárosba, Tiszakécskére. A gyerekek kérdéseket kaptak az ott látottakkal kapcsolatosan. Ügyesen válaszoltak mindegyikre.
Az elültetett, majd később betakarított zöldségekkel kapcsolatosan is kaptak kérdéseket. Többek között azt is kérdeztük, mit fognak készíteni belőlük. Aranyos kis válaszaik a következőek:
„ Lecsó és vegyes vágott savanyúság tuti készül majd belőle!” (Nagy Janó)
„ Apukám főzi a legfinomabb lecsót bográcsban! Nyersen is fogyasztjuk majd a zöldségféléket!” (Fialka Tibor)
Újabb tanácsokkal is elláttuk a tanulókat. Ösztönözzük őket, hogy, amikor a magból kikelt növényeik, palántáik megerősödnek, akkor ki lehet ültetni a szabad földbe. Sajnos a kártevők gyorsan megjelennek, de szeretnénk, ha nem vegyszerekkel védekeznének, hanem védőnövényekkel. Ha van lehetőségük, akkor minél hamarabb ültessenek körömvirág, bársonyvirág, kapor, bazsalikom vagy sarkantyúka magokat, mert ezek a növények nemcsak szépek, de hasznosak is lesznek a biogazdaságukban.
Nagyon örülünk, hogy a többsége az Ifjú Farmereknek lelkiismeretesen dolgozik, folytatják a munkát otthon is, ezt a sok beküldött fotó is bizonyítja.
Lakitelek, 2020. 04. 29.
A pályázat pedagógusai
Saját kertek, állatok bemutatása:
A kapott magok elültetése
A jelölők már elkészültek
FEBRUÁRI BESZÁMOLÓ
Február második felében találkozásunk az ifjú farmerekkel a tankertben valósult meg. A gyermekek kíváncsian várták a feladatokat, hiszen el sem tudták képzelni, hogy februárban mit lehet munkálkodni a kertben. Később, ahogy meglátták az előre elkészített szerszámokat, utána már sejthették, hogy mi lesz a rájuk váró feladat. SzuettaBéla a köszöntő szavak után csoportba osztotta a diákokat, majd elmondta és bemutatta, hogy mit kell csinálniuk. Három csoport az üvegházban gazolt, gereblyézett és rendezgette a locsoló berendezést. A többiek pedig kint készítették elő a talajt a veteményezéshez. A kép is bizonyítja, hogy jókedvűen folyt a munka, még a végén a jó munkáért jutalom cukor is járt a lurkóknak. Néhány tanuló olyan jól érezte magát, hogy már ott kérdezősködött a következő kerti munka időpontjáról.
Normal021falsefalsefalseHUX-NONEX-NONEMárcius 11-e, szerda délután is hasznosan telt el. Előkészítettük az üvegházakat a zöldségpalántáknak. A kisebbek szorgosan töltötték meg a cserepeket tőzeggel, közben a nagyobbak újrahasznosítottak néhány régi raklapot, asztalt készítettek belőle a palántáknak. Munka közben Béla bácsitól megtanulták a palántázás fortélyait.
Az EFOP 3.9.2-16-os és 1.5.3-16-os UNIOS pályázatban egy minta-módszer alkalmazásával segíteni kívánjuk az Önkormányzat, az iskola és a lakosság, a gazdasági szereplők összefogásával a település, a helyi gazdaság felemelkedését. A negyven tanuló és öt pedagógus (Balog Erika, Bodóné Ripp Zsuzsanna, Peszeki Anita, Szekeres János Zsoltné és Váradi Erika) közreműködésén alapuló, szabadidőben végzett tevékenységen keresztül a cél az élményközpontú tanulás útján szerzett ismeretszerzés a tábor, kertészkedés az iskolakertben, baromfitartás, ifjú farmerek klubja, kirándulások által.
Programjaink már a nyár folyamán elkezdődtek. 2018 augusztusában öt napot töltöttünk el az Autóskempingben, az olvasótáborban. Nemcsak a gyerekek, mi is nagy izgalommal készültünk. Igyekeztünk színes, érdekes, változatos és szórakoztató programokat összeállítani.
A tábor minden szempontból elérte a célját:
A résztvevő gyerekek az első pillanattól kezdve nagyszerűen érezték magukat. A feladatok során segítették egymást. Igyekeztek a képességeiknek megfelelően teljesíteni.
A tábor ideje alatt voltak olyan feladatok, melyekben csoportokban dolgoztak a gyerekek. Vegyes csoportokat alakítottunk ki, melynél figyelembe vettük a korosztály és a nemek eloszlását. A későbbiek során is ezekben a csoportokban fogunk együttműködni.
A közös programok során összekovácsolódtunk. Nagyon jól éreztük magunkat. Nagyon örülünk, hogy a gyerekek azóta is emlegetik, akárhol találkozunk, milyen jó volt a tábor, milyen finomakat ettünk és milyen jól szórakoztunk. Tetszett nekik a sok új játék és foglalkoztatási eszköz, melyekkel a kevés szabadidejükben szívesen játszottak (foci, pelota, tollaslabda, fa játékok). Köszönetet mondunk mindazoknak, akik hozzájárultak a tábor sikeres lebonyolításához, valamint külön köszönetet mondunk:
Az új tanévben szeptember hónapban mindenki el volt foglalva az iskolakezdéssel, így csak októberben kezdtük a foglalkozásokat. Október 5-én délután kukoricatörésre mentünk a Motoros Tanyára, majd október 12-én az iskolakertbe látogattunk el, ahol levendulát ültettünk, megtekintettük a cukkini ültetvényt, valamint a 300 db csirke életébe is betekintést nyertünk. Köszönjük Csikós Mihálynak és kedves családjának a szíves vendéglátást mindkét programon!
Október 26-án délután az iskola ebédlőjébe tökfaragásra, tökgolyó készítésre hívtuk a tanulókat. A Laki-Konyha Kft. biztosította a szükséges eszközöket, valamint az általa megsütött tökökből is lakmározhattunk. Köszönjük szépen!
November 15-én gyárlátogatáson voltunk aPoliol PET PackagingKft.-nél (műanyag csomagolóeszköz gyártásával foglalkozik). A gyerekek tátott szájjal hallgatták Szabó Béla előadását, és nagyra nyílt szemekkel figyelték a gépeket és a PET palackok gyártását. Köszönjük szépen a lehetőséget a gyár megtekintésére, köszönjük Szabó Bélának, hogy fogadott bennünket és érdekes előadást tartott a két csoport számára!
Az utolsó programunk november 28-án Násztor József merített papír műhelyében egy kreatív foglalkozás volt (Kapásfalu- Tőserdő között). A tanulók számára nagyon érdekes volt az, hogy hogyan készül ez a papírfajta, majd gyártottak könyvjelzőket is mikulásos és karácsonyi díszítéssel, amit haza is vihettek ajándékba.
Végül köszönetet szeretnénk mondani Polgármester Asszonynak, hogy gyermekeink a pályázat keretein belül részt vehettek ezeken a programokon, rengeteg élménnyel gazdagodtak.
Ifjú farmerek beszámolója
2019. februárjától újra látogatásokat tettünk a tankertben és a munkából is kivettük a részünket. A nyári szünetben sem maradtunk munka nélkül. Kicsit nehezebb volt összeszedni az ifjú farmereket, mint iskolaidőben, de akik eljöttek, mindig lelkesen dolgoztak.
Volt, amikor paradicsomot, paprikát szedtünk. Néhány zöldségszerető tanuló már a kertben kóstolgatta az ízletes zöldségeket. Megtapasztalhatták, hogy nyáron, nagy melegben, milyen nehéz és megerőltető a fóliasátorban dolgozni! Ennek ellenére kitartóan, szorgalmasan munkálkodtak, és boldogan vitték haza a gyerekek munkájuk „gyümölcsét”.
- De finom lecsót készít ebből anya! – mondogatták.
Felszedtük a répát, burgonyát, petrezselymet is.
Ősszel kitakarítottuk az üvegházakat, összegyűjtöttük az elszáradt növényeket. Leszedtük az uborkát, kihúztuk az összes elszáradt indát, szétszedtük, összegöngyöltük az uborkatartó hálókat, s eltettük jövőre.
A száraz növényekkel növeltük a komposztálandó szerves anyagok mennyiségét.
Utolsó, novemberi találkozónkon összegereblyéztük a lehullott leveleket, elszáradt gyomnövényeket, majd talicskával elvittük a komposztálóba.
A gyerekek minden alkalommal szorgalmasan dolgoztak, még munkamegosztás is volt köztük. A nagyobbak talicskával szállították a kicsik által összegyűjtött paradicsom, uborka, burgonyaindákat.A sok jó dolog mellett ez a pályázat arra is jó, hogymegtapasztalhatták a gyerekek, együtt még a nehéz munka is lehet élmény, segítették egymást, a nagyok figyeltek a kicsikre. A közösen eltöltött idő alatt új ismeretségek, barátságok szövődtek.
Ezek a délutánok azért nem csak a munkáról szóltak! Közben jókat nevetgéltünk, beszélgettünk. Pihenésképpen a gyerekek megetették, megsimogatták két kis bárányunkat, s jókat játszottak velük.
Utolsó alkalommal fájó szívvel búcsúztunk el bárányainktól, kertünktől. Reméljük, tavasszal újra részesei lehetünk ennek a programnak!
Tanulók beszámolója
Én is részt vettem ebben a mezőgazdasági pályázatban. Nekem nagyon tetszettek ezek a foglalkozások. Sok hasznos tanácsot szereztem a 2 év alatt. A gyárlátogatások nagyszerűek voltak. Betekinthettünk a műanyagpalack –gyártás, a gyümölcslégyártás és a vetőmag –előállítás folyamatába. A nyári tábor során sok érdekes dolgot csináltunk. Budapesten voltunk kirándulni, ahol megnéztük a Mezőgazdasági Múzeumot.
A munkánkért viszonzásul sok zöldséget, gyümölcsöt és még palacsintát is kaptunk.
Major Richárd 8.b
Minden alkalommal megsimogattam a barikat. A levendula ültetés azért tetszett, mert nagyon jó illata volt. Előfordult, hogy kisbékát találtunk munka közben , és azzal nagyon jól elszórakoztunk. Leszedtük a paradicsomot, paprikát és az uborkát. Kaptunk ezekből a zöldségekből is otthonra, amiből anya zöldségsalátát készített. A nagy fiúkkal is megismerkedtem. Ragadós növénnyel fegyelmeztük egymást, amit szentelt búzának hívtunk, aki nem dolgozott rendesen, arra rácsaptunk. Örülök, hogy ilyen jókat beszélgettünk, nevetgéltünk, közben hasznos munkával töltöttük az időt.
Riczu Regő 4.a
Nagyon örülünk, hogy 2020 februárjától újra nagy lendülettel folytathatjuk a pályázatot. Vannak kitartó, mezőgazdaságot szerető régi gyermekeink is, de sikerült új tanulókat , főleg a harmadik és a negyedik évfolyamból bevonni,így az Ifjú Farmerek 29 fővel működnek.
Pedagógusaink közül most négyen vesznek részt ebben a programban: Balog Erika, Peszeki Anita, Szekeres János Zsoltné és Váradi Erika. Bodóné Ripp Zsuzsanna már nem tudja velünk együtt folytatni a munkát, mert anyai örömök elé nézett. Jó babázást kívánunk neki!
Minden hónapra februártól májusig gyárlátogatást és tankerti munkát is tervezünk.
Első látogatásunk február5-én a Népfőiskolára esett, ahol a zöldségfeldolgozót tekinthettük meg és információkat kaptunk az ott folyó munkáról:
Szerda délután Piroska és Ágika fehér munkaruhában, széles mosollyal és terített asztallal várt bennünket a Népfőiskola zöldségfeldolgozójában. Munkafolyamatot ugyan nem láthattunk, de a makulátlanul tiszta helyiségeket végigjárhattuk és a zöldségfeldolgozáshoz szükséges eszközökről sok ismerettel gazdagodtunk.
Először Piroska néni köszöntött bennünket, elmondta a látogatás menetrendjét, majd átadta a szót Ágikának, aki a biokertészetről adott át néhány információt. Megtudtuk, hogy szigorú előírásoknak kell megfelelni a biokertészet üzemeltetésénél. A magok beszerzésénél is az előírásokat kell követni, kártevők ellen is csak a megengedett bioszerekkel lehet védekezni. Jelenleg saját dugványozású, palántázású virágokban lehet gyönyörködni, valamint répa, karalábé, borsó, káposztafélék, paradicsom, paprika, zeller, retek található a kertészetben. Ezek nagy része a Népfőiskola konyhájára kerül be, egy részét árusítják , valamint a többlettermést feldolgozzák a zöldségfeldolgozóban. A hiányzó zöldségeket és gyümölcsöket ismerős, megbízható, főleg lakiteleki termelőktől szerzik be. Felhívták a figyelmet a komposztálás fontosságára is, valamint a tartósítószermentes befőtt, lekvár, savanyúság, ivólé készítésére. Ezután jött a séta. Először aszennyes övezetben jártunk, ide kerülnek be az alapanyagok mérésre, megmosásra, majd a nyersanyaghűtő kamrában tárolják a feldolgozás megkezdéséig. Érdekes, de ugyanakkor nagyon veszélyes gépek használatáról szereztünk tudomást, mint darálógép, káposztaszeletelő, aprítógép, gyümölcsprés. Érdekes volt számunkra a befőző automata működése is. Megtanultuk, hogy a ” sokkoló” elnevezésű géppel pillanatok alatt le lehet fagyasztani a zöldséget, így nem lesz úgynevezett löttyedt állagú a termék. A duplikátor dupla falában lévő gőz hatására elkészül a paprikakrém vagy a paradicsom. A főzőzsámolyokra nagy fazekak kerülnek, melyben rotyognak a lekvárok. Az aszaló szekrény, a vákuumcsomagolólátványa is új ismeretet nyújtott.Sétánk végén a polcokon sorakozó kész finomságokban gyönyörködhettünk, majd meg is ízlelhettük a zakuszkát, a birsalmasajtot, a savanyúságot, a lekvárokat és a különlegesen sűrű és ízű ivóleveket.
Köszönjük a tartalmas információkat nyújtó előadást és a kóstolgatás lehetőségét is.
Normal0false21falsefalsefalseHUX-NONEX-NONE
Február második felében találkozásunk az ifjú farmerekkel a tankertben valósult meg. A gyermekek kíváncsian várták a feladatokat, hiszen el sem tudták képzelni, hogy februárban mit lehet munkálkodni a kertben. Később, ahogy meglátták az előre elkészített szerszámokat, utána már sejthették, hogy mi lesz a rájuk váró feladat. SzuettaBéla a köszöntő szavak után csoportba osztotta a diákokat, majd elmondta és bemutatta, hogy mit kell csinálniuk. Három csoport az üvegházban gazolt, gereblyézett és rendezgette a locsoló berendezést. A többiek pedig kint készítették elő a talajt a veteményezéshez. A kép is bizonyítja, hogy jókedvűen folyt a munka, még a végén a jó munkáért jutalom cukor is járt a lurkóknak. Néhány tanuló olyan jól érezte magát, hogy már ott kérdezősködött a következő kerti munka időpontjáról.
Március 11-e, szerda délután is hasznosan telt el. Előkészítettük az üvegházakat a zöldségpalántáknak. A kisebbek szorgosan töltötték meg a cserepeket tőzeggel, közben a nagyobbak újrahasznosítottak néhány régi raklapot, asztalt készítettek belőle a palántáknak. Munka közben Béla bácsitól megtanulták a palántázás fortélyait.